Avainsanat

Tutkimus väittää: Monivitamiini parantaa muistia ja helpottaa stressiä

01.02.2012 14:16, päivitetty 01.02.2012 15:55 - Suvi Vinblad

Tuoreen tutkimustiedon mukaan myös vitamiini vaikuttaa fyysisen terveyden ohella merkittävästi henkiseen suorituskykyyn. Iso-Britannian Northumbrian yliopistossa tehty tutkimus osoittaa riittävän vitamiinin saannin auttavan stressistä selviämistä ja vaikuttavan positiivisesti aivojen toimintaan sekä kognitiiviseen suorituskykyyn, kuten oppimiseen havaitsemiseen, muistamiseen ja ajatteluun.

 

Tutkimuksiin osallistui 215 kokopäivätyössä olevaa 30-55-vuotiasta miestä. Osa koehenkilöistä sai lumelääkettä ja osa monivitamiinivalmistetta, joka sisälsi kaikkea kahdeksaa B-ryhmän vitamiinia, C-vitamiinia, kalsiumia, magnesiumia ja sinkkiä. Osallistujat kävivät laboratoriotutkimuksissa ennen viisi viikkoa kestänyttä tutkimusjaksoa ja tutkimusjakson viimeisenä päivänä.


- Vitamiinia syöneet koehenkilöt olivat kokeilun jälkeen vähemmän stressaantuneita ja ahdistuneita ja heidän yleinen mielialansa koheni. Myös heidän väsymyksen tunteensa ponnistelua vaatineiden tehtävien jälkeen väheni, selvitti professori David Kennedy Northumbrian yliopiston Brain, Performance and Nutrition Research Centre -tutkimuskeskuksesta keskiviikkoisessa Bayerin tiedotustilaisuudessa Helsingissä.

 

Tutkimuksessa tarkkailtiin muun muassa subjektiivista stressintunnetta, yleistä terveydentilaa, mielialaa ja kognitiivista suorituskykyä. Kennedy kertoi tutkimustulosten olevan samansuuntaisia aiempien tutkimuslöydösten kanssa.

Voiko liika monivitamiini olla haitallista?

 

Viime vuosina vilkkaana käynyt vitamiinikeskustelu ja muuttuvat suositusrajat saavat miettimään, voiko liiasta vitamiinista olla haittaa?


- Ylimääräisen monivitamiinin ei pitäisi olla haitallista, mutta toki on hyvä pysyä suosituksissa, Kennedy toteaa.


Suomalaiset terveyden asiantuntijat kehottavat syömään vitamiineja, mutta kohtuudella, suositusten mukaisesti.


- Jos vitamiineja syö useasta eri purkista on olemassa riski, että suositukset ylittyvät huomaamatta. Varsinkaan rasva- ja vesiliukoisten vitamiinien saantisuosituksia ei saisi ylittää, kommentoi Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen ylijohtaja Erkki Vartiainen.

 

Terveystalon ravitsemusterapeutti Anette Palsa neuvoo myös seuraamaan vitamiinipurkkien kyljissä lukevia suosituksia ja pysymään niissä.

Uhkaako karppaus suomalaisten vitamiinien saantia?

 

Vartiaisen mukaan karppauksen ei voi suoranaisesti todeta heikentävän vitamiinien saantia, sillä karpata voi monella tavalla.


- Jos karppaamisella tarkoitetaan nopeasti imeytyvien hiilihydraattien, kuten karkkien ja leivonnaisten välttämistä, noudattaa se vielä ihan yleisiä terveyssuosituksia. Mutta jos niiden lisäksi vältetään myös kasviksia ja hedelmiä, niin henkilö ei yleensä saa kuituja ja hivenaineita ravinnostaan tarpeeksi, Vartainen kommentoi.

 

Lue lisää

Onko vitamiineista ja ravintolisistä hyötyä?

Yleistietoa vitamiineista ja kivennäisaineista

Kivennäis- ja hivenaineet

 

Ajankohtaiset terveys- ja hyvinvointiuutiset suoraan sähköpostiisi nyt kerran viikossa!

Lue aiheesta lisää:
Arvioi artikkeli
0
0
(0)
Kommentoi
Sinun täytyy kirjautua sisään Tervetunnuksillasi voidaksesi kommentoida tätä aihetta.